Online shoppen biedt veel voordelen. Je moet geen mensenzee doorzwemmen, hebt énorm veel keuze en je krijgt je aankoop in vele gevallen aan de deur geleverd. Maar wat als de broodrooster die je online kocht het na één week laat afweten?
Een fysieke winkel binnenstappen met je garantiebewijs gaat niet. Toch heb je recht op een reparatie of vervanging van je online aankoop. De garantiewet legt je rechten - en plichten - als (online) koper vast en werd begin juni 2022 aangepast in het voordeel van de consument.
Het maakt niet uit of je je stofzuiger in een webshop of winkel koopt: als particuliere koper heb je recht op een wettelijke garantie van twee jaar.
Als koper heb je ook plichten. Zo moet je als ‘goede huisvader’ omgaan met het gekochte artikel. Een smartphone die uit je handen glipt en op een steen terechtkomt, valt niet onder de wettelijke garantie.
Meld het defect aan de verkoper van zodra het zich voordoet. Doe dat schriftelijk: via e-mail of aangetekende brief. Snel handelen is belangrijk: het kan een verschil maken. Afhankelijk van de datum waarop je het toestel kocht, zijn je rechten anders. Sinds 1 juni 2022 gelden in België namelijk nieuwe garantieregels.
Je hebt écht recht op de volle twee jaar garantie, zonder die grijze ‘ná 6 maanden, vóór 2 jaar’-zone. Want als je nu een gebrek meldt ná 6 maanden na aankoop, dan hoef jij niet meer te bewijzen dat het defect niet door jou komt. Het is nu aan de verkoper om dat te doen.
In de praktijk is er toch wel eens discussie over de garantie. De barst in dat tv-scherm: “Die was er nog niet toen het scherm uit ons depot vertrok.” En die dienstweigerende tablet: “Die heeft waterschade opgelopen!”.
Helaas gebeurt het soms dat een handelaar zijn garantieplicht probeert te omzeilen. Juridische hulp is in dat geval een solide stok achter de deur. Een rechtsbijstandverzekering biedt dat gemak. Weet je daar graag meer over? Contacteer me vrijblijvend: ik vertel je er graag meer over.
BRONNEN
www.eccbelgie.be
https://economie.fgov.be
https://europa.eu
Deze website maakt gebruik van cookies. Sommige cookies zijn essentieel en kunnen niet geweigerd worden.
Andere cookies dienen om het gebruik van deze website te analyseren, om uw klantervaring te optimaliseren en/of om u te voorzien van gepersonaliseerde informatie.
Bijkomend hebben we ook geïmplementeerde cookies voor de integratie van sociale media, video of van derde partijen.
Gelieve één van de onderstaande opties te selecteren om het gebruik van cookies aan te passen of alle te accepteren.
Meer informatieHieronder vindt u de verschillende cookietypes die in de website gebruikt worden.
Gelieve alle types die u niet wenst uit te zetten en sla uw voorkeuren op.