Bij phishing proberen oplichters je via e-mail, sms, WhatsApp of sociale media om de tuin te leiden. Maar ook met een simpele papieren factuur kunnen fraudeurs je geld proberen af te troggelen. Laat je niet vangen … niet online, noch offline.
Oplichting is van alle tijden. En fraudeurs blijven zoeken naar nieuwe manieren om bedrog te plegen. Daarbij gaan ze steeds zorgvuldiger te werk. Zo wordt het voor mogelijke slachtoffers almaar moeilijker om vals van echt te onderscheiden. Wees daarom altijd op je hoede.
Hoe herken je oplichting via bijvoorbeeld een e-mail (= phishing) of een factuur die je met de post ontvangt (= factuurfraude)?
Bij phishing ‘hengelt’ de dader naar je persoonlijke informatie zoals je bankgegevens, wachtwoorden, pincode … Dat kan met een valse boodschap via e-mail, sms, WhatsApp … Meestal lijkt het bericht van een bank of bekende organisatie te komen met een link naar een nagebootste website. Geef je op die site je gegevens prijs, dan gaat de dader bijvoorbeeld aan de haal met het geld op je rekening, gevoelige informatie of doet hij aankopen met jouw creditcardgegevens.
Een bericht kan ook een verdachte bijlage bevatten of de vraag om iets te downloaden. Als je daarop klikt kan de fraudeur een virus op je toestel installeren, ook weer met het doel je gegevens te stelen.
Maar een oplichter kan je ook via telefoon contacteren en vragen naar je persoonlijke gegevens of om geld over te schrijven. Hij of zij probeert dan je vertrouwen te winnen of je te misleiden door in te spelen op je angst.
Stel je deze vragen bij een verdacht bericht of telefoontje:
Krijg je een vals bericht? Stuur het dan door naar verdacht@safeonweb.be.
Op safeonweb.be/nl/quiz/phishingtest kan je testen of jij valse e-mails goed herkent.
Betaalde je een factuur van een bedrijf waar je bijvoorbeeld een abonnement hebt en krijg je na een tijdje een aanmaning? Waarschijnlijk ben je dan het slachtoffer van een vervalste factuur.
Bij factuurfraude onderschept de oplichter de factuur, hij of zij kopieert ze en wijzigt daarbij het rekeningnummer en soms zelfs het te betalen bedrag. De fraudeur kan de facturen uit de postbussen van bpost stelen of de postkamers van bedrijven, of uit je eigen brievenbus.
Tegenwoordig is de nepfactuur bijna niet te onderscheiden van de echte factuur. Daarom kan je makkelijk in de val trappen.
Wat te doen vóór je een factuur betaalt?
Let op, ook digitale facturen kunnen vervalst zijn. Check daarom altijd het e-mailadres van de afzender.
Bron phishing: safeonweb.be
Bron factuurfraude: economie.fgov.be
Deze website maakt gebruik van cookies. Sommige cookies zijn essentieel en kunnen niet geweigerd worden.
Andere cookies dienen om het gebruik van deze website te analyseren, om uw klantervaring te optimaliseren en/of om u te voorzien van gepersonaliseerde informatie.
Bijkomend hebben we ook geïmplementeerde cookies voor de integratie van sociale media, video of van derde partijen.
Gelieve één van de onderstaande opties te selecteren om het gebruik van cookies aan te passen of alle te accepteren.
Meer informatieHieronder vindt u de verschillende cookietypes die in de website gebruikt worden.
Gelieve alle types die u niet wenst uit te zetten en sla uw voorkeuren op.